BLOG

Pilates z wykorzystaniem taśmy

Na lekcjach pilates wykorzystuje się taśmy lub gumy, głównie z powodu oporu jaki stwarzają. Dzięki niemu ćwiczenia matwork uzyskują inny wymiar. Mogą być łatwiejsze do wykonania przy jednych ćwiczeniach lub dawać większe wyzwanie przy innych. Są poza tym tanim i nie zajmującym w ogóle miejsca przyborem, który można mieć zawsze przy sobie.

Za czasów Josefa nie było jeszcze taśm wykonanych z takiego materiału jaki dostępny jest dziś. Ona sam używał sprężyn oraz taśm do Reformera dość grubych ale nierozciągliwych wykonanych ze skóry. Taśmy elastyczne początkowo pojawiły się w rehabilitacji skąd trafiły do fitnessu i zajęć pilates. Właśnie dzięki oporowi jaki stanowią dają możliwość wykonywania niektórych ćwiczeń matwork zbliżonych do tych jakie praktykuje się  na Reformerze.

Rodzaje taśm oraz ich zastosowanie

Taśmy mają różny opór i różny kolor. W zależności od firmy najmniejszy opór dają taśmy żółte, potem czerwone, niebieskie, zielone, najmocniejsze są taśmy szare. Są one wykonane z lateksu . Niektóre firmy proponują taśmy w innych kolorach. Wybór taśmy jest sprawą indywidualną i zależy od siły mięśniowej danej osoby, celu i rodzaju ćwiczenia. Opór taśmy można regulować przez jej długość stad też są ćwiczenia, w których składa się taśmę na połowę, przy innych łapie się w połowie jej długości lub za końce. Najodpowiedniejsza długość taśmy to ok 2,20 m. Są też taśmy bez lateksu gwarantujące hipoalergiczność.

Bezpieczeństwo

Końce taśm trzeba chwytać bardzo pewnie, aby podczas ćwiczeń nie wysunęły się z ręki czy też spod stopy. Ponieważ nie są zbyt trwałe i dość szybko się zużywają, konieczne jest sprawdzanie ich żywotności i przeprowadzanie co jakiś czas selekcji.

Ćwiczenia z taśmami po odpowiednim ich doborze mogą być używane dla osób na każdym poziomie zaawansowania i w każdym wieku. Znajdują swe miejsce zarówno w rehabilitacji jak i treningu sportowym, w zajęciach indywidualnych jak i grupowych. Podczas zajęć grupowych wszyscy uczestnicy używają najczęściej niebieskiej taśmy.

Korzyści treningu z taśmami:

  1. Poprawia siłę, elastyczność i koordynację ciała.
  2. Wpływa na efektywne zwiększenie siły mięśni głównie górnej części ciała, stanowiąc doskonałe uzupełnienie standardowego repertuaru ćwiczeń pilates matwork.
  3. Ułatwia precyzyjne nauczanie nowych wzorców ruchowych poprzez wspomagające działanie taśm dzięki czemu możliwe jest skupienie się nad dokładnym wykonaniem ćwiczenia np roll up czy one leg circles.
  4. Wpływa na poprawę świadomości ciała ucząc utrzymania neutralnego kręgosłupa oraz świadomego ułożenia ciała w tym tułowia, żeber, głowy, szyi, barków kończyn dolnych i górnych w przestrzeni podczas ćwiczeń oporowych.
  5. Wpływa na poprawę stanu stawów, ścięgien i więzadeł zapobiegając tym samym urazom.
  6. Wspomaga poprawę elastyczności mięśni głownie kończyn dolnych przez zastosowanie pozycji stretchingowych.
  7. Relatywnie proste ćwiczenia wzmacniania szczególnie górnej części ciała stanowią doskonały zestaw ćwiczeń do domu

Teraz możesz poznać systematykę pracy z taśmą podczas szkolenia online OM Pilates Band.

Pilates Studio Szczecin
Pilates School - Szczecin, Warszawa, Gdańsk
OM Therapy School Szczecin, Warszawa

+48 667 663 233
biuro@openmindschool.pl

OM Therapy School- Gdańsk

+48 784610313
gdansk@openmindschool.pl